در این مقاله نگاهی به داستان غمانگیز پشت صحنه ساخت لیگ عدالت اسنایدرکات خواهیم انداخت. داستانی که به از دست دادن دختر زک اسنایدر در هنگام ساخت فیلم بر می گردد.
زک اسنایدر، مدیر لیگ عدالت، هرگز لیگ عدالت را ندیده است. نام او به عنوان فیلمساز در تیتراژ است اما او هرگز نسخه ای را که سه سال پیش به جهان عرضه شده است، تماشا نکرد. همسرش دبورا، تهیه کننده فیلم، به او توصیه کرد که این کار را نکند. اتفاقی که برای لیگ عدالت رخ داد، بحرانی از تردیدهای بی حد و حصر بود. تیمی از مدیرانی که ایمان خود را به معمار دنیای متزلزل فیلم های کمیک بودکی دی سی و کارگردانی که در بحبوحه یک فاجعه خانوادگی اراده خود را دیگر نداشت، از دست دادند.
در ۱۷ نوامبر ۲۰۱۷، همکاری تیمی بتمن، سوپرمن، زن شگفت انگیز، سایبورگ، آکوامن و فلش آنقدر در سینما بد درخشید که موجب یک بحران برای دنیای سینمایی دی سی شد. فیلم توسط منتقدان مورد تمسخر قرار گرفت، تماشاگران گیج و سرگردان از دیدن آن بودند، اما همه آنها زک اسنایدر را مورد شماتت قرار دادند. آن زمان جاس ویدون به رفتار غیرحرفه ای و سو استفاده گری در صحنه متهم شد. (ویدون درخواست های مکرر برای اظهار نظر را رد کرد.) او نام خود را در تیتراژ فیلم تنها به عنوان یک نویسنده مشترک به همراه کریس تریو قرار داد که قسمت قبلی سری فیلم های دنیای اسنایدر یعنی Batman v Superman: Dawn of Justice را نوشت.
به طور علنی، همه افراد و دست اندرکاران نزدیک به فیلم رفتارهای خود را کنترل می کردند و نکات گفتاری خود را تمرین می کردند به این امید که دیگر صدمه ای به پروژه وارد نکنند والبته کمکی هم به پروژه نکرد. این فیلم در سطح جهانی ۶۵۷ میلیون دلار درآمد کسب کرد که زمانی که بودجه تقریباً ۳۰۰ میلیون دلاری را در نظر نگیرید که شامل ۲۵ میلیون دلار گزارش شده برای بازسازی مجدد ویدون، پول زیادی به نظر میرسد. به اضافه برآورد محافظه کارانه ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون دلاری هزینه بازاریابی، به نظر می رسد برادران وارنر ضرر کرده اند. فاکتور در سینماهای قابل توجه سینما از گیشه می گیرد و تنها درآمد ۶۵۷ میلیون دلاری سود ضرر است. شش ماه بعد فیلم مشابه مارول یعنی اونجرز جنگ بی نهایت منتشر شد که با فروش ۲ میلیارد دلاری خود سلطه خود را نشان داد.
پس از نمایش خصوصی نسخه ویدون، دبورا سانایدر و کریستوفر نولان با یکدیگر تصمیمی گرفتند که به پیش زک بروند و به او بگویند که نمی تواند فیلم را تماشا کند. دبورا در این رابطه می گوید که می دانسته فیلم قلب او را خواهد شکست. این ممکن است بیش از حد احساسی و دراماتیک به نظر برسد اما می توان گفت که بالاخره این فقط یک نمایش تجاری است. اما قلب های اسنایدرز قبلاً چیزهای زیادی را پشت سر گذاشته بود. نبرد بر سر لیگ عدالت دردناک بود، اما این اتفاق بدترین اتفاقی که می توانست برای خانواده آنها در آن سال رخ بدهد نبود. حتی نزدیک هم نیست.
پدر طی این سال ها اما طرفداران دی سی و علاقه مندان به زک اسنایدر که فرم کارگردانی و فیلمسازی او را دوست داشتند به شدت در شبکه های مجازی خواستار بازگشت اسنایدر و عرضه نسخه او از وارنر شدند. طرفدارانی که با هشتگ SnyderCut در شبکه های مجازی بیشتر و بیشتر می شدند در نهایت به نظر می رسد که پیروز شدند. وارنر که پتانسیل این نسخه را دید و حتی نیازی به تبلیغات آن چنانی نداشت از آن جایی که بسیاری از مردم خود به خود فیلم را تبلیغ می کردند، در نهایت تصمیم گرفت آن را برروی HBO MAX منتشر کند. چیزی غیر معمول نیست که فیلم های بزرگ استودیوهای مختلف در حین کار تغییر کارگردان دهند اما بازگشت کارگردان قبلی و عرضه نسخه ای که خودش دوست دارد غیرمعمول بود مخصوصا وقتی که محبوب ترین شخصیت های فرهنگ عامه در فیلم به کار گرفته شده اند و با فیلم کوچکی روبرو نیستیم.
برای ارادتمندان و سینه چاکان این کارگردان، این یک پایان هالیوودی برای یک داستان هالیوودی است، اما برای واقعه ویرانگری که برای زک اسنایدر و عزیزانش در سال ۲۰۱۷ اتفاق افتاد، هیچ بهبودی وجود ندارد و هیچ کاری نمی توان انجام داد. در گیر و دار درگیری با برادران وارنر، دختر ۲۰ ساله اسنایدر، از دانشگاه به خانه رفت و در میانه یک مبارزه طولانی با افسردگی، جان خود را از دست داد. پس از دو سال که این دو بیشتر روی فرزندان و خانواده بزرگشان متمرکز بودند، زک و دبورا دوباره به کار خود بازگشتند. این بخش سخت اما حیاتی از روند بهبودی آن ها بود. در نهایت یک فیلم چهار ساعته برای HBO Max تدارک دیدند که برای برنامه های پیشگیری از خودکشی پول جمع می کند که می تواند به دیگران در غم و اندوهی که خانوادهاشان را لرزاند، کمک کند.
مرگ دختر آنها دلیلی بود که اسنایدرها از لیگ عدالت دور شدند و فهمیدند که جنگ و روحیه آنها در خانه، با فرزندان دیگر و با یکدیگر مورد نیاز است، نه در نبرد با یک استودیوی قدرتمند. حالا آن دختر دلیل اصلی تصمیم آن ها برای بازگشت است. اسنادر در این باره می گوید که بدون او این اتفاق نمی افتاد. در صحنه ای از پایان فیلم نیز شاهد عبارت “برای Autumn” نام دختر زک هستیم. زک و همسرش در آن زمان دنیس وبر، آتم را زمانی که یک ساله بود به فرزندخواندگی گرفتند.
او اندکی بزرگتر از پسر مشترک آن ها یعنی الی بود. آن ها هنگام ازدواج دو فرزند دیگر داشتند. اسنایدر قبل از ازدواج با دبورا، شریک زندگی دیرینه خود در سال ۲۰۰۴، دارای دو پسر با کریستن الین بود، که با او دو فرزند دیگر به فرزند خواندگی گرفت. این فیلمساز اغلب گفته است پدرخوانده بودن یکی از دلایل سرمایه گذاری او در داستان کال ال، موجودی قدرتمند است که به لطف عشق و مراقبت از جاناتان و مارتا کنت تبدیل به سوپرمن شد.
سیندر می گوید امروز، الی به فیلم سازی علاقه مند است، اما پاییز تنها فرزندی بود که با اشتیاق بچه گانه پدرش نسبت به خدایان، هیولاها، بیگانگان و ابرقهرمانان مطابقت داشت. او می گوید: “او فوقالعاده خلاق است. او یک نویسنده بود”. زک می گوید که آتم تحت درمان دارویی بود اما افسردگی همچنان در او باقی مانده بود. او همیشه در مورد ارزش خود و دلیل زنده بودنش سؤال می پرسیده است که البته زک همیشه در تلاش بوده به او بفهماند که مانند هر انسان دیگری ارزشمند است اما به نظر می رسد که او این حرف های زیبا را جدی نمی گرفته است.
اسنایدر می گوید که آتم برای تخلیه درد و فشاری که تحمل می کرده به نوشتن روی می آورده است. او به ژانر علمی تخیلی علاقه داشته و شخصیت های اصلی او همیشه درگیر جنگ با چیزهایی از بعد دیگری بوده اند که هیچ کس نمی توانسته آنها را ببیند. اما اسنایدر می گوید که “این یک جنگ جدی است و آن جنگ هر روز برای او اتفاق می افتاد. من فکر می کنم بسیاری از مردم در آن نبرد هستند و آنها لبخند می زنند و به شما اشاره می کنند.” این واقعیت که استودیویی بعد از مرگ آتم به توانایی اسنایدر در ساخت Justice League اعتماد خود را از دست بدهد، امری پیش پا افتاده و بی معنی به نظر می رسید.
زوج اسنایدر پس از مرگ پاییز سعی کردند دو ماه ادامه دهند و در پایان دادن به لیگ عدالت آرامش پیدا کنند. اما در آن زمان اوضاع با برادران وارنر بهم ریخته بود. داستان رسمی این بود که اسنایدرها به دلیل فاجعه خانوادگی خود داوطلبانه فیلم را ترک می کردند و زک برای تکمیل فیلمی که برنامه ریزی کرده بود ودون را انتخاب کرده بود تنها نیمی از آن واقعیت داشت.
در سال ۲۰۱۰ هنگامی که او کار را برای دنیای سینمایی دی سی شروع کرد به عنوان یک کارگردان خوب شناخته می شد هر چند که نظر منتقدان متفاوت بود. فیلم های او چندان کیفیت خوبی نداشت و اقتباس او از کمیک های واچمن نظرات ضد و نقیضی را دریافت کرد. او در سال ۲۰۱۳ با مرد پولادین هنری کویل را به مرکز توجه تبدیل کرد. او در تلاش بود سوپرمنی متفاوت را نشان دهد که با کشتن انسان ها اگر برای هدفی درست باشد مخالف نبود. این مورد باعث شد بسیاری از طرفدارانی که سال ها با پاک بودن سوپر من از خون خو گرفته بودند، این حرکت را مذموم بدانند. استودیو به بیش از ۶۶۸ میلیون دلاری که فیلم در گیشه به دستآورد امیدوار بود. اما Man of Steel به اندازه کافی خوب بود که اسنایدر می تواند فیلمی دیگر به ثمر برساند و این بار بن افلک را در نقش بروس وین در فیلم Batman v Superman: Dawn of Justice وارد جهان سینمایی دی سی کرد.
اسنایدر تنها در حال ساخت فیلم هایی با بودجه های بالا نبود بلکه دنیای سینمایی دی سی را پایهگذاری می کرد. او گال گدوت را برای بازی Wonder Woman در Batman v Superman انتخاب کرد و فیلم مستقل پتی جنکینز را در مورد شاهزاده خانم آمازون تهیه کرد. زک می گوید “یادم می آید که گال به من گفت زک، من قصد داشتم تجارت را کنار بگذارم. داشتم آماده می شدم که به محل تولدم برگردم و زندگی در آنجا داشته باشم.” در نهایت زک او را انتخاب کرد و نقطه عطفی در بازیگری او به وجود آمد. همانند Man of Steel، اسنایدر همچنان به چالش کشیدن انتظارات و هنجارها ادامه داد که گاهی منجر به عقب نشینی از طرف استودیو و طرفداران اصیل می شد. او برای استفاده از آکوامن در فیلم بتمن در برابر سوپر من تصمیم گرفت از چشم های آبی و موهای بور آکوامن بگذرد. هنگامی که جیسون موموا برای تست دادن برای نقش بروس وین آمده بود زک تصمیم گرفت از او در نقش شاهزاده آتلانتیس استفاده کنید که در آن زمان همه تعجب کردند.
این بخشی از یک الگو شد. استودیو به اسنایدر این قدرت را می داد تا با ارزشمندترین شخصیت های خود به هر کجا که او انتخاب می کند، ببرد و او همیشه به جایی غیر از “آنچه آنها می خواستند” می رفت. هنوز ه، به اعتبار وی، تمام فیلم های اخیر DC از دنیای اسنایدر به عنوان پایه و اساس استفاده کرده اند، حتی Suicide Squad و Birds of Prey، که در نسخه وی از شهر گاتهام اتفاق می افتد. فیلم Flash آینده که در چندین جهان، تمام فیلمهای DC را بهم پیوند می دهد، در آن بتمن مایکل کیتون همراه با افلک ظاهر می شوند. اما بررسی های سختگیرانه برای Batman v Superman اعتماد برادران وارنر به اسنایدر را از بین برد.
فیلم های مارول استودیو، که موفقیت آنها فشار زیادی را به تیم DC وارد کرد ، فرمولی را تحت استفاده قرار دادند که ریشه کتاب های کمیک آنها را منعکس می کند. داستان هایی در مورد افراد روزمره که با قدرت های خارق العاده ناگهانی دست و پنجه نرم می کنند. جهان اسنایدر DC از جهت مخالف به ابرقهرمانان خود نزدیک شد و خدایان و جاودانگانی را به تصویر می کشد که با خیال راحت از نقاط قوت کیهانی خود استفاده می کنند اما برای انسان بودن و اتصال به دنیای معمولی تلاش می کنند. این کارگردان تصور می کرد که این داستان تراژیک و شاید چالش برانگیزتر از داستان پردازی کتاب های کمیک باشد، اما برادران وارنر می ترسیدند که این باعث شود قهرمانان او غم انگیز شوند و توانایی های آنها که دلیل جذابیت آن ها نیز است، به نتیجه ای برعکس ختم شود.
در سال ۲۰۱۶، همزمان با آغاز فیلمبرداری لیگ عدالت، شایعاتی مبنی بر اخراج اسنایدر از این فیلم منتشر شد. این اتفاق نیفتاد، اما رئیس وقت و مدیر عامل شرکت برادران وارنر، کوین تسوجی هارا ، ناظرانی را جهت نظارت بر کار هرروز به صحنه فیلمبرداری فرستاد. برگ ، که اکنون رئیس تولید در Stampede است، این وظیفه را به عنوان یک نکته سطح پایین یادآوری می کند. او می گوید: “این واقعاً مشکل بود و موقعیتی نبود که من آن را دوست داشته باشم.” “من سعی کردم در مورد آنچه که من فکر می کردم خلاقانه است صریح باشم. کار من این بود که سعی کنم میان خالقی که بینش او به طور غریزی تاریک است و استودیویی که تصور می کند که طرفداران چیز سبک تری می خواهند، میانجیگری کنم.
من به کارگردان احترام می گذاشتم و چیزهایی را از طرف شرکت به من می آمد و فکر می کردم با آنچه بهترین نسخه فیلم را می سازد همخوانی ندارند، دنبال نمی کردم. اسنایدر می دانست که چرا جانز و برگ سر صحنه فیلمبرداری بودند. او می گوید: “شما می توانید بگوییدنگهداری از کودک.” بسیاری از فیلمسازان می توانستند از این نفوذ سواستفاده کنند، اما او لطف کرد. “این خیلی من را اذیت نکرد زیرا آنها تهدیدآمیز نبودند. من فقط احساس کردم ایده هایی که دارند ، جایی که آنها سعی می کردند طنز و چیزهایی از این قبیل را تزریق کنند، چیزی نبود که خیلی اذیت کننده باشد. “
اما برادران وارنر برخی از مفاهیم گستردهتر خود را برای لیگ عدالتدر نظر گرفته بودند، مانند اضافه کردن یک عاشقانه بین بروس وین با بازی بن افلک و لوییس لین با بازی امی آدامز، که در فیلم قبلی در سوگ مرگ سوپرمن بود. اسنایدر می گوید: “قصد این بود که بروس عاشق لوئیس شود و سپس بفهمد که تنها راه نجات جهان بازگشت سوپرمن به زندگی است. بنابراین او این درگیری دیوانه وار را داشت.البته که لوییز هنوز عاشق سوپرمن بود. ما این سخنرانی زیبا را داشتیم که [بروس] به آلفرد می گفت: من هرگز زندگی در خارج از غار تجربه نکرده ام. من هرگز فراتر از این جهانی را برای خودم تصور نکرد ام اما این زن باعث می شود که فکر کنم اگر بتوانم این گروه از خدایان را جمع کنم، پس کار من تمام شده است.
می توانم کنار بکشم. ” که البته استودیو با آن موافق نبود. نکته منفی ساخت حماسه های بزرگ در فیلمسازی انتظارات مالی استودیوها است. برای لیگ عدالت ، برادران وارنر می خواستند یک میلیارد دلار در باکس آفیس جهانی داشته باشند که فیلم های اسنایدر هرگز به آن نرسیده بودند. در ژانویه ۲۰۱۷ ، کارگردان اولین برش خود را به Tsujihara نشان داد. به گفته اسنایدر و دیگران ، خوب پیش نرفت. از جمله این موارد طولانی بودن فیلم بود. اسنایدر می گوید: “از Tsujihara دستور ارسال شده بود که این فیلم دو ساعت باشد.” این پارودوکسی بیش به همراه نداشت، زیرا این به معنای از بین بردن بیشتر داستانک های فرعی و فان بود که استودیو آن ها را خواسته بود.
اسنایدر همچنین با کوتاه کردن فیلم مشکل ساختاری بزرگتری را مشاهده کرد: “چگونه قرار است در دو ساعت شش شخصیت و یک بیگانه با پتانسیل سلطه بر جهان معرفی کنم؟ منظورم این است که من می توانم آن را انجام دهم، می توان آن را انجام داد. واضح است که این کار انجام شد. ” او با اشاره به نسخه ویدون می گوید. “اما من آن را ندیدم.” گزارش هایی که خود اسنایدر از ودون درخواست کمک کرده بود کذب بود. یکی از ناظران صحنه او را برای بهبودهایی در فیلمنامه استخدام کرده بود. به زودی مشخص شد که برادران وارنر هر روز به ویدون قدرت بیشتری می دهند. او نه تنها در زمان فیلمبردای مجدد مشاوره می داد، بلکه کارگردانی خود را نیز انجام می دهد. اسنایدر می گوید که او فقط یک مکالمه با ودون داشته است و آن هم در مورد یادداشت های استودیو بوده است. در این میان با مرگ آتم، اسنایدر انگیزه مبارزه را از دست داد و تصمیم گرفت از پروژه کنار برود. ری فیشر بیان کرده هنگامی که از این اتفاق باخبر شده بسیار متعجب و ناراحت شده است.
ودون از آنچه اسنایدر به جا گذاشته بود، حدود سه چهارم لیگ عدالت را بازنویسی و عکس برداری مجدد کرد. برای برادران وارنر، ویدون فیلم را نجات نداد.در ۱۷ نوامبر ۲۰۱۷ فیلم عرضه شد. از آنجا که کویل در ساخت فیلم Mission: Impossible Fallout مشغول همکاری بود، تیم ویدون مجبور شد سبیل های وی را به صورت دیجیتالی پاک کند که در لیگ عدالت منجر به انحراف عجیب صورت وی شد. این قضیه به یکی از مواردی تبدیل شد که در فضای مجازی پیچیده شد و بسیاری به تمسخر پرداختند.
فیشر و گل گدوت همچنین رضایتی از کار با ویدون نداشتند. پس از عرضه نسخه ودون، روایت جدیدی در شبکه های اجتماعی به وجود آمد: #ReleaseTheSnyderCut. اسنایدر به تدریج شروع به تشویق این جنبش کرد. او پس از عزاداری برای آتم و شروع به بهبودی با خانواده اش، کار در Army of the Dead را آغاز کرد. وقتی اسنایدر از برادران وارنر جدا شد، لپ تاپ خود را که روی آن برچسب عدالت لیگ نقش بسته بود، برد. نسخه اصلی وی تقریباً چهار ساعته روی هارد بود. خالی از جلوه های بصری، موسیقی و همه تنظیماتی بود که باعث می شود یک فیلم به یک فیلم تبدیل شود. همچنین سیاه و سفید بود. برای او ، این یک یادبود محسوب می شد.
به جای محو شدن، تقاضا برای عرضه نسخه اسنایدر در طول سال ها شتاب بیشتری گرفت. نوامبر ۲۰۱۹ یک ترند هشتگ در توییتر ایجاد کرد، که اسنایدر آن را تبلیغ کرد. گادوت و افلک هم اکنون خواستار آزادی اسنایدرکات شدند. چند روز بعد، توبی امریچ ، یکی از روسای برادران وارنر، با پیشنهاد اسنایدر تماس گرفت و بیان کرد که مایل به انجام این کار است و از نظر او این یک پیروزی برای همه محسوب می شود. برادران وارنر در ابتدا می خواستند نسخه خام اسنایدر را با اندکی کات منتشر کنند اما زک مخالفت کرد. او بیان کرد که وارنر با این کار می خواسته بیش از پیش نمک به زخم اسنایدر بپاشد و به دنیا نشان دهد که فیلم او در هر صورت بد است. اسنایدر بودجه ای در حدود ۷۰ میلیون دلار را تخمین زده بود.
البته اسنایدر به خودی خود حقوقی این بار دریافت نخواهد کرد اما کنترل کامل را خواهد داشت. برای اولین بار، فیشر مشتاق بازگشت بود. او می گوید: “هیچ روزی نگذشته است که طی سه سال گذشته، من در مورد این فیلم فکر نکرده باشم. اگر دنیایی وجود داشته باشد که این فیلم بالاخره منتشر شود چه می شود؟”. اسنایدر حال می توانست هر چه قدر می خواهد تاریک باشد. در اقدامی که ممکن است تفرقه انگیز باشد ، او همچنین فیلم را به جای نسبت تصویری واید در قالب ۴: ۳ ارائه می دهد تا روزی بتوان آن را در صفحه های IMAX مشاهده کرد. برخی ممکن است با دیدن Justice League در HBO Max با نوارهای های سیاه در هر دو طرف، عصبانی شوند. در هر حال اسنایدر از این موضوع ناراحت نیست.
او همچنین در فیلم المان های شخصی قرار می دهد. . فیلم با “Hallelujah”، ساخته لئونارد کوهن، که توسط آلیسون کرو، دوستی که در مراسم خاکسپاری آتم نیز آن را خوانده بود، بسته می شود. این آهنگ مورد علاقه اتم بود و حالا این برای او مرثیه است.