در مقاله معرفی فرنچایز Prey با ما همراه باشید تا به این سؤال پاسخ دهیم که آیا ساخته علمی تخیلی Arkane به همراه بتسدا، بار دیگر به صنعت بازیهای ویدئویی باز خواهند گشت؟
ژانر شوتر اول شخص امروزه با یک و نیم دهه قبل بسیار متفاوت است. در اوایل دهه ۲۰۰۰، بازی های شوتر اول شخص بسیار فراوان بودند. داستان های علمی-تخیلی، تاریخی، بازی های ترسناک با اسلحه، تجربیات پازل محور و موارد مختلفی در این بین وجود داشتند. یکی از آن بازی های عجیب و غریب که نشان از حرکت سازنده ها به سمت ژانری جدید می داد، عنوان Prey 2006 بود. بازی با استقبال خوبی روبرو شد و به سرعت به یک عنوان کلاسیک کالت در میان انجمن های پی سی گیمینگ تبدیل شد.
اتمسفر و فضایی که بازی پری در آن زمان استفاده می کرد به ندرت در بازی ها مشاهده شده بود و داستان آن در مورد فرار از یک فضاپیمای بیگانه عظیم و ساکنان مختلف وحشتناک آن پایه ریزی شده بود. در طول این سفر، کاراکتر اصلی بازی یعنی تامی در نهایت با استفاده از قدرت های خود در مقابل دشمنان برتری که در روبرویش قرار گرفته بودند، مقاومت می کرد. به صورت کلی حتی داستان بازی با عناصری که داشت تا حدودی از زمان خود جلوتر به نظر می رسید.
عناصر دیگری مانند پورتال های واقعی و دستکاری سیستم های امنیتی که از زمان خود جلوتر بودند نیز در این بازی قرار داده شده بودند. حتی عمل ساده مردن نیز در این بازی نوآورانه اتفاق می افتاد. در حقیقت مرگ چیزی نبود که تامی آن را تجربه کند بلکه فقط باید با انتقال موقت به قلمرویی که باید برخی از روح های پرنده را از بین می برد به دنیای بازی باز می گشت. در نهایت بازی به یک عنوان ماجراجویانه خوب تبدیل شد. البته این امر به آسانی محقق نشد زیرا پروژه پری بارها در اواسط دهه نود متوقف شد.
به زبان ساده، این بازی خوش شانس بود که حتی ساخته و عرضه شد، چه برسد به اینکه در سرتاسر جهان توسط طرفداران خوب و مورد ستایش قرار گیرد. پری، علی رغم تمام لغزشهایی که برای ادامه اش لازم بود، بازی بزرگی بوده و هست. این عنوان نهایت در رایانه های شخصی، مک، لینوکس و Xbox 360 عرضه شد. به نظر می رسد با توجه به اتفاقاتی که بازی پشت سر گذاشته بود در آن زمان تقاضای نسخه پلی استیشن ۳ مقداری بیش از حد به نظر می رسید.
در اواخر سال ۲۰۰۶، سال عرضه آن ، استودیو 3D Realms تأیید کرد که این بازی بیش از یک میلیون نسخه فروش داشته و در واقع از همه جهات موفقیت کسب کرده است. همچنین برنامه های ساخت یک دنباله برای آن اعلام شد. هر چند پری ۲ نتوانست از نسخه قبل خود بهتر شود. متأسفانه، این جایی بود که دنیای هنر و علاقه یک بار دیگر با قلمرو مدیریت تجارت و مالکیت درگیر می شد.
3D Realms در سال ۲۰۰۷ چندان شرایط و عملکرد خوبی نداشت و در تلاش بود تا فروش کل یا قسمتی از حق ساخت بازی های خود هم شرایط خود را بهتر کند و هم بازی ها به پایانی ناخوش نرسند. این حرکات در نهایت به رفتن Prey 2 به زیر پر و بال بتسدا انجامید. پس از رونمایی دوباره Prey 2 در سال ۲۰۱۱، چندین سال پس از شروع ساخت بازی ، گزارش شد که Prey 2 در حالتی نه چندان مناسب از منظر توسعه قرار گرفته و در اولویت های دیگری برای استودیو Human Head قرار گرفته است.
به نظر می رسید در آن زمان استودیو با بتسدا برروی پروژه هایی با مدت زمان ساخت کوتاه تر همکاری می کرد و به همین دلیل توسعه پری دو چندان با تمرکز بالا انجام نمی شد. سرانجام، بتسدا با پیشنهادی که در نهایت رد شد، تلاش کرد تا استودیو Human Head را به دستآورد.
این قضایا در نهایت Prey 2 را در دستان استودیو Arcane قرار داد که در نهایت باز هم به اولویت اول یک استودیو تبدیل نشد زیرا آرکین در حال کار برروی بازی Dishonord بود. این شایعه وجود دارد که Arkane در نهایت تمام کارهایی را که تا آن لحظه با بازی انجام شده بود را کنار گذاشت و از دیدگاه خود آن را دوباره ساخت. متاسفانه این عنوان همچنان به استانداردهای بتسدا مطابقت نداشت و با وجود موانعی که در هنگام ساخت خود با آن مواجه شده بود در نهایت در سال ۲۰۱۴ ساخت آن متوقف شد.
این خبر بسیار بدی برای طرفداران نسخه اول و کسانی که سال های سال منتظر آن بودند، تلقی می شد. هر چند لغو این عنوان به مسیری سر انجام پیدا کرد که سری بار دیگر با یک ریبوت به صنعت ویدئو گیم باز گردد. چیزی که به نظر می رسید به آن نیاز داشت. در واقع با توجه به این که استودیو آرکین می خواست تغییراتی اساسی مطابق میلشان را در بازی پیاده کنند، بهترین راه این بود که سری ریبوت شود تا به عنوان یک دنباله برای نسخه اول تغییرات زیادی به همراه داشته باشد.
در نتیجه این آزادی، آرکین تغییراتی را در بازی ایجاد کرد که شاهد یک عنوان بسیار متفاوت بودیم که داستان فردی را روایت می کرد که باید با موجودات فضایی که در یک ایستگاه فضایی وجود داشتند مقابله کند.
در این مرحله، نمی توان شما را به دلیل عدم مشاهده بقایای مفاهیم و المان های Prey اصلی در ریبوت آن سرزنش کرد. Prey 2017 به غیر از نام و بیگانگان درگیر با شخصیت اصلی بازی، تقریباً هیچ چیز مشترکی با نسخه اصلی ندارد. تنها برخی از المان هایی نظیر قدرت های متنوع و اتمسفر تاریک علمی تخیلی آن تا حدودی مشابه بود. در واقع تاثیر سری پرچمدار استودیو یعنی Dishonored بر بازی بیش از هر چیزی دیده می شد.
Prey 2017 با نقد های ماکثرا مطلوبی شد و از همه نظر یک بازی عالی بود. اما Arkane Studios به پروژه آینده خود Deathloop روی آورده است که به نظر می رسد بسیاری از عناصر Dishonored را نیز در خود جای داده است. با وجود این که استودیوهای نیز نظر بتسدا نیز همگی در حال حاضر برروی پروژه ای متمرکز هستند به نظر می رسد حداقل به این زودی ها شاهد نسخه جدیدی از این مجموعه نباشیم.